Tuesday, June 14, 2011

photoshop~ photo - shoot ~putus, shut up ok!!.

Holaa..

buat masa skrg aku xde work utk aku letak sb aku pn tgk 'bercuti'. Tempoh menunggu ni aku tak tahu la sampai bila. Tapi masa2 'cuti' ni kan, aku try2 tgk youtube sb aku dh bosan tgk crite2 shja spjg cuti. Apa yang menarik minat aku sekarang ada lah belajar lebih mendalam mengenai photoshop.

Jangan pelik atau heran ok, dulu mmg aku dah menjadi 'gila' disebabkan photoshop, ilustrator dan apa2 benda yang berkaitan dgnnya sewaktu aku belajar dulu. Tunggang langgang pun kena teruskan hidup jugak. Tapi masa tu aku hanya fokus hanya beberapa part2 tertentu utk projek aku shja. Now, xde projek2 lgi, jadi pemikiran aku ni rasa 'freedom' sikit. Aku nak explore something yg aku tk pernah guna pn sebelum ni dlm photoshop.

Pelik tapi benar, tp masa aku buat projek utk assgmnt dulu, aku belajar2 sendiri2 je, yng mudah fhm. Jadi aku tak berani nk explore lebih2. Disebabkan masa pn tk mcukupi. Yelah, nak siapkan projek assignmnt aku tu makan masa berhari2 aku tak tido. kalau toreh pisau kat muka aku ni haa masa tu, sah2 xkuar darah. PUCAT + PENAT. Dh jadi ZOMBIE aku. Nk catch out assignment lain lagi yang berlambak2. Dah la due date hantar pun minggu yang sama. Perghh..zaman blaja mmg best. Pengalaman tu mmg aku rindu. Belum masuk lagi dgn 'songeh' para incik2 dan puan2 lecturer. Kalau tak kena 'reject' nasib baik, tapi kalau dah kena 'reject' nak buat work tu utk di'approve', sgt2 la 'menderita'. Mmg MASAK r hidup, kalau belajar pn still nak main2 kat U ni. Mana2 u pn sama. 'Sakit' ko tau.. tapi, asal ko tak biarkan 'sakit belajar' ni jadi kan ko punya problem hidup, so xde masalah la ko nak hidup kat U. Boleh relax n steady dlm masa yang sama ko fokus. Yg pnting jgn putus asa. chill maa..

ok, back to story, pasal photoshop okeh. Dulu dkt U, Lect ckp kena guna photshop dan beberapa software lain. Hantar pada sekian2 hari dan sekian2 waktu. Dah mcm kena Kilat aku masa tu, 'SHOCK'. Dah la aku apa benda photoshop pn aku tk kenl masa tu iaitu baru2 batch kami masuk. Seniar2 tgk kami masa tu dh mcm tgk kucim kurap. Tahap mnyindir paling berbisa walaupn hanya pandangan dan kata2 ringkas tapi 'PADAT". Itu 'masa tu', selepas pd 'masa tu' barulah lebih mengenali dan bergaul dan tahu serta knl seniar dan cara mrk bekerja. So far so good la.

Nk tk nk aku kena cari software yg namanya photoshop dan beberapa software lain. Belaja meneroka dan belaja dari org2 y lebih arif. Tapi aku tak tahu pn photoshp ni ada byk jenis. kira naik taraf la. Yang aku ada hanyala jenis CS je. Kira paling lowest la. yang latest skrg ni dan cs9 kot. aku pn tk tahu. Aku buat apa2 aku guna CS ni je la. Oh..no..no.. silap, skrg aku dh ada CS3.

Nak cs5?? ok ni link aku leh bagi utk download adobe photoshop cs5. Download semua link kat bawah. Lepas tu guna hj split utk join kan.

http://www.mediafire.com/?h2575sm93nf2ecf
http://www.mediafire.com/?61zzzbcxx6t1z8w
http://www.mediafire.com/?ostxgmkhxna5pke
http://www.mediafire.com/?o60p3y5ufsflbdf
http://www.mediafire.com/?dgx07kg5fcnewf5
http://www.mediafire.com/?60ow1208nmnvgoc
http://www.mediafire.com/?pb8y58lddtygx6v

Aku bukan xnak download, tapi aku punya volume internet broadband dah tahap limited, kalau aku download, esok sah2 xleh nak guna internet dah. ada faham kaa.. xfhm sudah.

Ni ada beberappa link utk buat beberapa teknik menggunakan photoshop. Tk silap aku dia guna cs5. Lelaki ni mmber sekolah aku dulu masa form 6. tk sgka dia dah buka company dia sendiri dgn kemahiran photoshop. dulu dia belaja di UMS rasanya. skrg buka company buat tutorial phtoshop dlm bahasa melayu. Skrg, rasanya dia tak kenal aku dah kot. aku pun tk knl mana pn dia. gitu2 je la.

PHOTOSHOP MALAYA
teknik manipulasi
tulisan herry potter

Kalau nak tau lebih lagi pasal phtoshop ni leh la layari group fb dia dan tnya soalan pada beliau. ini fb nya -- incik syeikh

Dia pnya dvd tutorial leh tgk kat ni. Kalu berminat leh la tempah dan beli. aikkk.. aku pulak jadi tukang promot.
www.photoshopmalaya.com
Aku.. berminat, tapi mahal dowh. So sekadar minat je la.. haha. ok stop bab2 promot.

Skrg aku berminat dgn jenis2 lain photoshop ni. Sb dia punya fungsi walaupn seakan sama tapi ada yang berbeza. Kan aku ckp, naik taraf. Jd, aku teringin nak ada semua jenis dan aku teringin nk belaja tentang photoshp ni dgn lebih detail. Tapi, aku nak cari kat mana?? duit xde payah sikit nak gerak aktiviti nih. kih2.

Sambil2 aku duk free2 di masa2 'cuti' ni'. aku pn dah buat experiment photoshop ats muka aku sendiri.. keh2.. nak jadi E.T. mcm lagu Katty Perry.

Bila adik aku tgk ni.. tetiba muncul keinginan.. kakkkkkk...adik nak jugak muka jadi mcm ni. ok2.
meh i buatkan. tadaa..adik beradik avatar pizger.. oops.. pizger tu adalah aku okeh. Aku suka guna nama tu. Sb nama tu kenangan aku masa f5 dulu dgn kwn2.

Ini adik aku.. yg perempuan darjah 5, lelaki darjah 3. hah..nak sgt jadi avatar.. mmg menakutkan..aku tgk muka aku sndiri mmg menakutkan.. haha..lawak pun ada. kwn aku ckp aku ni avatar murah dgn senyuman.. citttt..

Apa pun, dua perkara aku suka adalah belajar phtoshop, dan photoshoot atau dgn kata lain aku juga minat pasal fotografi. Lebih jelas aku sebenarnya minat Kamera DSLR. Lebih2 lagi bila aku ada kamera DSLR dgn pelbagai jenis Lens.

SYOKKKK HABIS. oops, tapi aku tak pandai mana nk shot gambar, aku cuma M.I.N.A.T je ok. Bila pegang kamera tue, rasa tk mo bg kat org dah. Tapi sb aku pinjam je, kena bg balik la bhai.. haha..

k la. aku dah citer photoshop, potoshoot, dan skrg aku dh nak 'shut up' cerita ni. damnn!!. c u
salam

No comments: