Tuesday, November 22, 2011

amanah

As salam

Apa-apa perkara yang kita lakukan dalam hidup, mestilah kita nakkan keberkatan kan.
Aku nak kecilkan nya dalam skop mereka2 yang bekerja.

Contoh kerjaya orang asyik sebut2 ialah kerjaya guru. Aku sendiri pun pernah alami tugas ini walaupun hanya seketika. Tahu tak, seorang guru yang dah pastinya tetap kerjaya dan gajinya boleh je hanya mengajar...mengajar...mengajar, berjalan kesana kemari, turun naik tangga, sampai waktu balik, punch card then balik. Sama ada pelajar tu faham ke tidak itu Lantak dia la.

yes, Seorang yang bergelar cikgu boleh je buat semua tu.. tapi kenapa kebanyakkan guru yang kita kenal tidak seperti itu. Kenapa seorang cikgu tetap berusaha supaya kita faham dan dapat ilmu yang diajar. Kenapa cikgu mesti terlalu berusaha untuk pelajar2. kenapa? kenapa?

Ya..KERJA TU AMANAH. Apa pun, kalau kita ikhlas dan pegang amanah kita dalam bekerja, kita takkan rasa menyampah/ benci dengan kerja yang kita buat. Malah, hari2 kita rasa bersemangat untuk bekerja.

Aku??

Sebagai penjaga pam, aku kena amanah dengan duit yang dipegang. Amanah dengan waktu kerja. Barulah duit gaji yang kita terima tiap2 bulan tak sia2.

Kita tahu ke duit gaji kita tu berkat ke tak?? itu tepuk dada tanya iman.

KEBERKATAN dari DIA YANG ESA yang kita inginkan bukan??

p/s : Kecewa bila melihat Melayu yang layu dalam kerja... Apa pun, aku juga seorang melayu. Aku tak mahu LAYU itu menjadi aku. Tapi aku mahu MELAYU yang kita boleh bangga.

ok bai. aku nak pergi kerja. zass

12 comments:

Gen2Merah said...

iya betul3x.. saya setuju sangat. apa yang penting, bila kita bekerja dengan Ikhlas kerana Allah swt, Insya Allah semuanya akan baik2 saja... alhamdulillah

Hanif said...

Kita boleh tahu kalau gaji kita tak berkat...asik tak cukup ajer walau tak belanja banyak...emmm..

NM02 said...

salam kenal

singgah sini terus follow

kalu sudi, jom follow ai pulak

maceh

^_^

merahitujambu said...

keje rajin2 tau..=_=

Aujinz said...

betul betul betul... macam kena batang hidung saya jer.. koh koh koh

ILA HonEyBuNNy said...

semoga kita menjadi melayu y sejati..

ikhslas..;-)

zureen said...

kerja ikhlas, rajin, amanah tu sume akan memperoleh rezeki yang halal..

keje baik2..;p

Kazen said...

apa pun skali...kita kena tetap terus berusaha, berusaha dan terus berusaha ....:)

Entri terkini | Wordless Wednesday 19 | My New Header

Cahaya Fajar said...

amanah dan ikhlas time wat keje,tu yg pntg..:))

Juliet_iRa~" said...

setuju..
amanah tu yang penting...

keje elok-elok tau..

:D

Are_Rull said...

betul tu..keje kna ikhlas..bru berkat..hu3

Hanif said...

gambar semangat penjaga pam nampak betul-betul bersemangat...ohh!!! shell..kekekeke. Jokes petang