Monday, July 4, 2011

# cerita 2 - AYahKu GaranG

As salam..
kisah ayah kita

Pada suatu petang..

Menonton perlawanan bola..
Malaysia lawan Taiwan
suasana adalah dalam keadaan...

Bila Malaysia menyumbat gol !!,
aku dan adik menjerit kuat tanda excited sb gol, sama2 kuat menjerit sambil melonjak2 gembira.
Ayah dekat belakang dah lain... Tak cukup dengan itu,
Adik aku pulak kuatkan lagi volumn tv tu.

Tiba2 ayah bangun dan..Aku dan adik terkejut dan tersentap. Aku pandang adik, adik pandang aku. Rasa nak tercabut jantung. SHOCK..
Lepas tu keadaan kembali tenang, ayah tgk bola mcm biasa. Manakala aku dan adik dah cabut naik masuk bilik. Serik dah nk jerit2 depan ayah.


imbas kembali :
Ayah aku memang garang gila, semua adik beradik semua takut dengan ayah sampailah sekarang. Ayah aku ni tak banyak cakap, tapi bila ayah mula cakap, perghh.. 'tersirat'

Bila pikir-pikir balik, aku pernah kena rotan dekat kaki, kena pulas telinga. Bab kena tengking, tak payah cakap la mmg itu la aku kena kalau aku buat ayah marah. Itu masa aku kecik2 la.

Tapi sebab aku anak perempuan, xde la melampau sgt ayah hukum aku. Tapi, kalau tanya abang2 dan adik2 lelaki aku, lagi teruk r..

Aku ingt lagi tragedi adik aku. sekitar tahun 2004, adik aku masa tu sekolah rendah lagi. Ayah marah sangat dengan adik sebab adik mencuri duit ayah. Ayah bijak perangkap adik aku.. bila dah tertangkap.. perghhh.. Ayah bagi kaw2 punya hukuman. Selain rotan, lempang, ayah tarik telinga adik aku tu dan seret dari pintu bilik hingga ke ruang tamu.

Siap ayah warning lagi pada adik . "Kalau nak malukan ayah dengan buat perkara2 mcm ni, ayah tak kan mengaku anak". Kecik2 dah pandai mencuri, bila besar lebih drp ini mu akan buat. Ayah tak kan teragak agak melaporkan pada polis kalau ini la yang mu amalkan" .

walaupun hujah ayah pendek, tapi padat.

Aku yang tgk ni pun menggeletar seluruh tubuh bila tgk ayah balun adik. Semua tak berani bersuara. Walhal mak sekalipun.

Aku tahu ayah tegas sebab nak mendidik kami (adik beradik). Kami jadi 'orang' sb didikan ayah. klau tak, mungkin kami dah jauh dah melalak kat dkat disko, pusat serenti, or tepi2 jalan.

Terima kasih ayah.

k r.salam..

No comments: