Wednesday, August 3, 2011

Play station

As salam

Dah hari ke-3 puasa.. yang duduk lepak2 dirumah tu buat apa yer? Macam aku ni. erm.. Aku masih lagi tak bekerja.

Aku ada ramai adik2 lelaki. Semenjak abang aku beli play station beberapa tahun lepas, Aku pun tak tahu bila. 4 tahun aku belajar di negeri orang. Sekarang je baru boleh stay dekat rumah. Berbalik pada cerita, adik2 aku ni suka sangat la mengadap play station daripada mengadap buku. Dah la adik aku ni nak exam penting, SPM. Kalau tak main play station, mesti main game komputer. Jenuh dah nasihat, tapi tak makan saman.

Biasa kalau budak2 sekolah rendah dulu, main game pun, game yang senang2 je. Game lawan2 seperti mortal kombat, soulcalibur, lumba kereta, or gusti

Tapi sekarang, teknologi game pun dah lama maju. Melalui pemerhatian aku, game yang jenis adventure lebih digemari. Tahap demi satu tahap, musuh pun semakin sukar, dan senjata pun semakin canggih. Ala game2 lain pun macam tu juga. Mana2 movie terbaru keluar, pasti akan ada game yang se'tajuk' dengannya. Seperti president evil, Tomb Raider, Lord of the ring, final fantasy dan banyak lagi lah.


Bagi pendapat aku, bila hari2 aku asyik join tengok adik aku main game, aku rasa game ni ada la bagusnya. Tak lah negatif semuanya. Adik aku dah semakin hebat Bahasa Inggeris nya melalui permainan game la. Ya, ini serius maa. Dan aku rasa juga, kebanyakkan game, ada memerlukan daya berfikir si pemain. Pemain perlu berfikir macamana cara nak keluar dari sesuatu tempat, senjata mana harus digunakan dan macam2 lagi. Semuanya memerlukan strategi tau. Nak main tipu ke main jujur ke. Strategi itu semua.

Dan Aku suka tengok adik aku main game "God of War". Game ni, Berdasarkan kisah sejarah lama yunani klasik yang ditokok tambah bagi meng' extrem' kan lagi permainan. Sejarah2 lain pun ada rasanya. Memang la tak logik. Yelah, seolah2 si pemain ni je yang terbaik. Yang mengubah dan mengawal dunia ni dan berjuang seorang diri. Jangan lah kita pecaya mana yang bukan2 tu kan. Bermain untuk suka2 sahaja. Bagi orang lain, aku tak tahulah.

Tapi aku suka cara game 'god of war' ni hidup, Ada flow yang best yang buatkan aku seronok untuk terus tengok. Yang memerlukan pemain berfikir untuk maju. Kaedah menyelesaikan masalah yang unik dan kreatif. Kadang2 aku pun turut bersemangat nak cari klu dan strategi supaya si hero ni boleh lepas ke tahap seterusnya. Mulalah aku membebel itu ini bila time adik aku tengah main. Adik aku pulak (pemain) nya steady je tak bunyi. keh3

Apa2 pun. Main2 juga.. buku jangan lupa.
Aku reti main game simple2 je. Tak reti la main game perang2, gaduh2 besar ni. Setakat main game Angry bird dekat pc or hp boleh la. hahaa

ok la, selamat malam. Jangan lupa bersahur.

No comments: